Wat is het? En waarom is het belangrijk?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming

De Algemene Verordening Gegevensbescherming is in 2018 in het leven geroepen om het gebruik van jouw persoonsgegevens in het bedrijfsleven te beschermen. De wet geeft een aantal duidelijke richtlijnen waaraan het privacy beleid van een bedrijf moet voldoen, zodat jouw gegevens niet zomaar op straat komen te liggen. In dit artikel zetten we de vijf belangrijkste richtlijnen op een rijtje.

Transparantie

Waarom heeft een bedrijf jouw gegevens eigenlijk nodig? De redenen hiervoor zijn uiteenlopend. Sinds de invoering van de AVG is een bedrijf verplicht om deze redenen kenbaar te maken. Daarnaast dient het bedrijf transparant te zijn over de manier waarop zij persoonsgegevens verzamelt. Hier zijn duidelijke richtlijnen voor terug te vinden in de AVG.

Gerechtvaardigd doel

Het doel waarmee een bedrijf persoonsgegevens verzamelt en verwerkt, moet gerechtvaardigd zijn. Dat betekent: een bedrijf mag alleen persoonsgegevens verzamelen en verwerken als dit van cruciaal belang is voor het uitvoeren van de diensten die het bedrijf aanbiedt.

‘Zo min mogelijk’

Is het hierboven genoemde doel vastgesteld, dan betekent dat niet dat het bedrijf gelijk al jouw persoonsgegevens mag verzamelen. De persoonsgegevens die verzameld worden, moeten altijd in één lijn zijn met het gerechtvaardigd doel. Dat betekent: als een bedrijf het gerechtvaardigde doel heeft om uw geografische persoonsgegevens in kaart te brengen, dan hebben zij níet direct het recht om ook je geboortedatum op te slaan.

Verwerkingsverantwoordelijke

Als een persoon of bedrijf jouw gegevens verzamelt, dien jij hier altijd van op de hoogte gebracht te worden. De persoon die -of het bedrijf dat- jouw gegevens verzamelt, noemen we de verwerkingsverantwoordelijke. Deze verwerkingsverantwoordelijke is tevens verantwoordelijk voor het up-to-date houden van jouw gegevens.

Extra strenge regels

In sommige situaties gelden de persoonsgegevens als ‘bijzondere gegevens’. Voor deze regels gelden extra strenge regels. Voorbeelden van bijzondere gegevens zijn: ras, gezondheid of geloofsovertuiging.

Voor meer informatie over de AVG en onze toepassing daarvan, kun je een kijkje nemen in ons Privacy Statement. Je mag natuurlijk ook altijd even bellen op 050 311 22 44, mailen naar contact@mfhoreca.nl of langskomen aan op een van onze vestigingen.

"MF horeca is transparant over het verzamelen van persoonsgegevens. Bekijk in ons Privacy Statement hoe MF horeca de veiligheid van jouw persoonsgegevens waarborgt. Heb je vragen of opmerkingen over onze werkwijze? We horen het graag! Neem dan gerust contact met ons op."